Koncepcja pracy przedszkola na lata 2021-2026
Koncepcja funkcjonowania i rozwoju
Przedszkola nr 7 w Przemyślu na lata 2021-2026
Planując koncepcję funkcjonowania i rozwoju przedszkola na najbliższe lata chciałabym przedstawić propozycję moich działań w następujących obszarach:
I. Zarządzanie i kierowanie przedszkolem
II. Nauczanie i uczenie się
III. Opieka i wychowanie
IV. Współpraca z rodzicami środowiskiem lokalnym
V. Baza przedszkola
I. ZARZĄDZANIE I KIEROWANIE PRZEDSZKOLEM
- Tworzenie w przedszkolu warunków do bezpiecznej zabawy i nauki.
- Wdrożenie w przedszkolu systematycznego doskonalenia kadry pedagogicznej – podążanie w kierunku kształcenia nauczycieli do prowadzenia zajęć dodatkowych (języki obce, rytmika,).
- Uaktualnienie strony internetowej przedszkola. Zamieszczenie na niej istotnych informacji dla rodziców (statut, regulaminy, procedury, promocja przedszkola). Systematyczne uzupełnianie strony.
- Zbudowanie strategii współpracy ze środowiskiem rodzinnym wychowanków oraz ze środowiskiem lokalnym.
- Systematyczne promowanie przedszkola w środowisku lokalnym – poprzez organizację uroczystości przedszkolnych i festynu rodzinnego.
- Pozyskiwanie sponsorów pomagających placówce w realizacji zadań statutowych i pozastatutowych.
- Pozyskiwanie dodatkowych środków poprzez: dochody z kiermaszy oraz zbiórki i sprzedaży: makulatury, plastikowych nakrętek itp.
- Utworzenie zespołów zadaniowych: do ewaluacji wewnętrznej, do aktualizacji Statutu placówki, do monitorowania realizacji podstawy programowej oraz do oceny realizacji koncepcji przedszkola.
Bardzo ważne dla mnie jest:
1/ Tworzenie i utrzymanie właściwej atmosfery w pracy poprzez:
- wspólne wycieczki
- spotkania integracyjne,
- wyjazdy do kina lub teatru .
2/ Integracja rodziców poprzez:
- pomoc przy organizowaniu uroczystości przedszkolnych.
- udział w uroczystościach przedszkolnych,
- udział w zajęciach otwartych.
- udział w posiedzeniach Rady Rodziców.
II. NAUCZANIE I UCZENIE SIĘ
- Tworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju dziecka i wspieranie jego potrzeb.
- Kształtowanie umiejętności potrzebnych dziecku do podjęcia nauki w szkole, w tym szczególnie umiejętności społecznych, odporności emocjonalnej i zwiększenia podatności na proces uczenia się pod kierunkiem dorosłego,
- Stosowania w pracy dydaktycznej nowoczesnych metod i form nauczania.
- Diagnozowanie potrzeb i analizowanie osiągnięć i zachowań dzieci z uwzględnieniem ich możliwości rozwojowych.
- Podnoszenie intensywności i skuteczności pracy wyrównawczej w celu wyrównywania szans edukacyjnych.
- Prowadzenie przez nauczycieli nieodpłatnych zajęć dodatkowych: plastyczno – technicznych, umuzykalniających, teatralnych, komputerowych, ruchowych.
- Promowanie talentów i uzdolnień dzieci w środowisku poprzez udział w konkursach plastycznych, muzycznych itp.
- Promowanie zdrowego i ekologicznego stylu życia, poprzez:
- wyrabianie umiejętności dbania o swoje zdrowie,
- wyrabianie nawyków związanych z aktywnością ruchową,
- kształtowanie prawidłowych relacji społecznych,
- Stwarzanie dzieciom warunków do zabawy, jako jednego z najważniejszych elementów wielostronnej aktywności dziecka.
O sukcesie placówki świadczy przede wszystkim dobrze wykwalifikowana i wykształcona kadra pedagogiczna. W swojej koncepcji w tym zakresie proponuję wykorzystać indywidualne preferencje w zakresie zdobywania nowej wiedzy. Stworzenie możliwości wyboru, liczenie się z potrzebami i indywidualnymi zdolnościami każdego nauczyciela. Proponuję aby kontynuować sprawdzone formy rozwoju i doskonalenia nauczycieli, a także sięgnąć po nowe propozycje:
- Aktywne uczestnictwo nauczycieli w formach doskonalenia zewnętrznego.
- Doskonalenie nauczycieli zgodnie z potrzebami przedszkola – np. gimnastyka korekcyjna, nauka języka obcego.
- Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w celu organizowania form doskonalenia w placówce.
- Prowadzenie rad szkoleniowych w formie warsztatowej.
- Prowadzenie hospitacji koleżeńskich, zajęć otwartych.
- Wykorzystywanie w pracy komputera i Internetu (samodzielne opracowywanie dyplomów, zaproszeń, ulotek, pomocy dydaktycznych), stosowanie programów multimedialnych, prezentacji multimedialnych.
Oprócz różnorodnych metod stosowanych w ramach Warsztatów Doskonalenia Nauczycieli będę starała się również:
- w dalszym ciągu motywować nauczycieli o ubieganie się o wyższy stopień awansu zawodowego ,
- wspierać młodych nauczycieli rozpoczynających pracę w zawodzie nauczyciela,
- swoją postawą i osobistym zaangażowaniem wytwarzać atmosferę twórczej pracy.
III. OPIEKA I WYCHOWANIE
- Zapewnienie dzieciom bezpiecznego miejsca zajęć i zabaw w sali oraz bezpieczeństwa podczas pobytu na placu przedszkolnym.
- Uczestniczenie w programach promujących zdrowy styl życia.
- Zapewnienie warunków wszechstronnego rozwoju dzieci z rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym i patologicznym.
- Współpraca z Poradnią Pedagogiczno – Psychologiczną.
- Poszerzanie warunków do rozwijania postaw prozdrowotnych, proekologicznych.
- Włączenie dzieci i rodziców w akcje charytatywne: np. zbieranie karmy dla zwierząt ze schroniska.
IV. WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI I ŚRODOWISKIEM LOKALNYM
Przedszkole przez lata wypracowało sobie metody i formy współpracy z rodzicami, które sprawdzają się w codziennej pracy. Te dobre będą kontynuowane. Oprócz tego będę poszukiwać wciąż nowych, atrakcyjnych, które przyjmą się w naszym środowisku. W tym zakresie proponuję następujące działania:
- Kontynuowanie sprawdzonych form współpracy z rodzicami:
- rozmowy indywidualne,
- zebrania grupowe,
- zajęcia otwarte dla rodziców,
- uroczystości i wycieczki,
- zebrania z jednostkami wspomagającymi rozwój dziecka (Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna, logopeda, lekarz itp.),
- czynny udział Rady Rodziców w podejmowaniu działań na terenie placówki,
- promowanie placówki na stronach internetowych,
- „Kącik dla rodziców” – pedagogizacja rodziców, propozycje zamierzeń wychowawczo – dydaktycznych,
- popularyzacja literatury pedagogicznej,
- organizowanie rodzinnych konkursów plastycznych, związanych z porami roku, z działaniami dydaktycznymi, z udziałem w konkursach ogólnopolskich,
- aktywny udział w uroczystościach przedszkolnych,
- udział w programie „Cała Polska czyta dzieciom” – rodzice i znane osobistości z miasta czytają bajki w przedszkolu,
- ofiarowanie pomocy materialnej i rzeczowej dla przedszkola,
- organizowanie zajęć adaptacyjnych dla rodziców i dzieci nowo przyjętych do przedszkola,
- popołudniowe spotkania rodzinne – w formie wspólnych zabaw na określony temat,
- konsultacje z nauczycielem (1 raz w m-cu),
- Kontynuowanie systematycznej współpracy z instytucjami:
- Poradnią Pedagogiczno – Psychologiczną w Przemyślu – udział specjalistów w zebraniach z rodzicami, konsultacje dla rodziców na terenie przedszkola, rady szkoleniowe,
- Szkołą Podstawową nr 14 w Przemyślu – wycieczki do szkoły, udział w lekcji kl. I,
- Nadleśnictwem w Krasiczynie – realizacja zagadnień ekologicznych, pozyskiwanie drzewek i roślinności na plac zabaw, akcje przyrodnicze, zielone lekcje przyrody,
- Komendą Miejską Straży Pożarnej w Przemyślu – pokazy dla dzieci, pomoc podczas organizowania dużych przedsięwzięć artystyczno - kulturalnych,
- Komisariatem Policji w Przemyślu – prelekcja multimedialna na temat bezpieczeństwa w ramach programu „Bezpieczny Przedszkolak”,
- Ośrodkiem Zdrowia w Przemyślu – spotkania z pediatrą, pielęgniarką – pokazy na temat udzielania pierwszej pomocy.
V. BAZA PRZEDSZKOLA
Właściwa baza dydaktyczna tworzy warunki nauki i pracy, które pozwalają realizować założone cele dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze. W swojej pracy dążyć będę do utrzymania przedszkola w odpowiednim stanie technicznym. Rozwój bazy dydaktycznej to nie tylko remont budynku, to również troska o otoczenie przedszkola, pomoce dydaktyczne, sprzęt itp. Dlatego też w swoich działaniach w tym zakresie będę czynić starania o:
1/ doposażenie na bieżąco sal przedszkolnych w nowe zabawki, gry edukacyjne i pomoce dydaktyczne,
2/ rozwój multimedialnej bazy dydaktycznej w postaci zakupu tablic interaktywnych wraz z oprogramowaniem odpowiednim do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym,
3/ wymianę mebli i sprzętów w zakresie niezbędnym do prowadzenia zajęć dydaktycznych i aktualnych wymogów,
4/ sukcesywnego wzbogacania placu przedszkolnego w sprzęt sportowy oraz obsadzanie terenu przedszkola w zieleń .
ZAKOŃCZENIE
Wiem jak wiele zależy od życzliwej i przyjaznej atmosfery panującej w przedszkolu. Pożądane efekty przynosi duże i świadomie zaangażowanie wszystkich pracowników w życie przedszkola.
W Przedszkolu Miejskim nr 7 w Przemyślu przez ostatnie lata na pewno powstały już pewne mechanizmy, które nadają palcówce własny styl i charakter pracy. Dlatego nie powinno ono przechodzić rewolucyjnych zmian. Moim zdaniem o wiele bardziej skuteczna będzie kontynuacja działań dobrych, poprawianie niedoskonałych i eliminowanie złych.
Przedszkole ma bogaty kalendarz imprez i uroczystości. Posiada własne tradycje, indywidualny charakter wypracowany przez byłą Panią Dyrektor, które zamierzam kontynuować.
Jako dyrektor będę starała się koordynować wszystkie podjęte działania w placówce a także troszczyć się o dalszy jej rozwój.
Satysfakcję sprawia mi, gdy dobrze będzie mówić się o przedszkolu w środowisku lokalnym.
Największym sukcesem będzie jednak to, że dzieci czują się dobrze w przedszkolu, często się uśmiechają, kochają swoje panie, rodzice są zadowoleni a pracownicy z przyjemnością wykonują swoje obowiązki.